In navolging van Courbet: De Robertis

08-03-2021

In 2014 zorgde de Luxemburgse kunstenares, Deborah De Robertis dan weer voor ophef. Gekleed in een korte gouden jurk, wandelde ze het Musée d'Orsay binnen, ging voor het werk van Courbet zitten, spreidde haar benen en toonde haar geslacht aan de verbouwereerde bezoekers en bewakers. Ze herdoopte haar performance act tot 'Mirroir de l'Origine'. Zelf beschrijft ze haar artistiek statement als volgt: "Mijn werk gaat over het oogpunt van vrouwelijke naaktheid. Wanneer een naakte vrouw passief is, zoals in reclame of musea, dan is alles oké. Maar als de naaktheid een boodschap heeft, niet meer." Met haar werk wil De Robertis kritiek uiten op de geschiedenis van het vrouwelijk naakt in de beeldende kunst en de manier waarop deze werken worden bekeken. De vrouw en het vrouwelijk naakt zijn er om bekeken te worden door de mannelijke toeschouwer. De Robertis draait deze eenzijdige blik om door als naakte vrouw niet passief te blijven, maar een actieve rol aan te nemen en haar toeschouwers te onderwerpen aan haar eigen blik. Dit bereikt zij door haar vagina te tonen, maar mede door (oog)contact te zoeken met haar toeschouwers.  
 

Mirroir de l' Origine, 2014, Deborah De Robertis, Musée d'Orsay, Parijs 

2021 Els Glazemakers | Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin