In navolging van Courbet: De Robertis
08-03-2021
In 2014 zorgde de Luxemburgse
kunstenares, Deborah De Robertis dan weer voor ophef. Gekleed in een korte gouden
jurk, wandelde ze het Musée d'Orsay binnen, ging voor het werk van Courbet
zitten, spreidde haar benen en toonde haar geslacht aan de verbouwereerde
bezoekers en bewakers. Ze herdoopte haar performance act tot 'Mirroir de l'Origine'.
Zelf beschrijft ze haar artistiek statement als
volgt: "Mijn werk gaat over het oogpunt van vrouwelijke naaktheid.
Wanneer een naakte vrouw passief is, zoals in reclame of musea, dan is alles
oké. Maar als de naaktheid een boodschap heeft, niet meer." Met haar werk wil De Robertis kritiek
uiten op de geschiedenis van het vrouwelijk naakt in de beeldende kunst en de
manier waarop deze werken worden bekeken. De vrouw en het vrouwelijk naakt zijn
er om bekeken te worden door de mannelijke toeschouwer. De Robertis draait deze
eenzijdige blik om door als naakte vrouw niet passief te blijven, maar een
actieve rol aan te nemen en haar toeschouwers te onderwerpen aan haar eigen
blik. Dit bereikt zij door haar vagina te tonen, maar mede door (oog)contact te
zoeken met haar toeschouwers.

Mirroir de l' Origine, 2014, Deborah De Robertis, Musée d'Orsay, Parijs