Lesbegin
Aan de hand van een kort fragmentje uit de film "Mona Lisa Smile" (2003) van Mike Newell laten we de leerlingen al een eerste keer nadenken over wat kunst eigenlijk is...
Klik op de link onderaan de foto.

Doelstellingen
Nadat je de leerlingen eventueel hebt warm gemaakt voor kunst op zich (het bovenstaande fragment is zeker geen must), kan je met je eigenlijke les van start gaan. Toch is het belangrijk om op voorhand goed na te denken welke doelstellingen je exact wil bereiken. Kijk de leerplannen na en baseer je op de bouwstenen van de sleutelcompetenties.
Wat wil je
precies bereiken? Wil je dat de leerlingen actief leren luisteren, kritisch
denken, meerdere perspectieven leren zien op één kwestie, leren argumenten
geven, leren dat er niet altijd één waarheid of antwoord bestaat en dat ze
komen tot de basishouding van (zelf)twijfel? Wil je dat ze creatief aan de slag
leren gaan? Moeten leerlingen leren reflecteren? Zo ja over wat? Kunst an sich,
identiteit, hun eigen houding, de controverse?